دانش آموز نمونه کسی است که با دقت مطالب را یاد بگیرد و حرمت معلم را حفظ کند و نکات زیر را که در احادیث بدانها اشاره شده، رعایت کند.

شخصی نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمد و عرض کرد: علم چه حقی دارد؟ ما حقّ العلم؟ آن حضرت فرمود:

1. سکوت و توجه داشتن: ألانصات له.

2. خوب به درس گوش کند: ألاستماع له2.

3. دانش را خوب به دل بسپارد و کاملاً آن را فرا بگیرد: الحفظ له.

4. به علمی که آموخت، عمل کند: العمل به.

5. علمی را که آموخته به دیگران هم بیاموزد: نشره1.

6. استاد را تکریم و احترام نماید. امام سجاد علیهالسلام فرمود: التعظیم له.

7. حرمت کلاس درس را نگه دارد: و التوفیر لمجلسه.

8. در کلاس رو به استاد بنشیند و خوب گوش دهد: حسن الاستماع إلیه و الإقبال علیه.

9. صدایش را از صدای استاد بلندتر نکند و داد نزند: لاترفع علیه صوتک.

10. در سخن گفتن بر استاد پیشی نگیرد: لاتجیب احداً یسئله عن شئ.

11. در کلاس با کسی حرف نزند: و لاتحدث فی مجلسه أحداً.

12. نزد استاد از کسی بدگویی نکند: ولاتغتاب عنده احداً .

13. اگر کسی از استاد بدگویی کرد، از استاد دفاع کند: و أن تدفع عنه إذا ذکر عندک بسوء.

14. ایرادها و اشکالهای معلم را بپوشاند: و تستر عیوبه (آبروداری کند).

15. صفات خوب معلم را برای دیگران بیان کند: و تظهر مناقبه.

16. با دشمنان معلم دوست نشود و با دوستانش دشمنی نکند: و لاتجالس له عدوّاً ... .

17. در حضور معلم با کسی در گوشی حرف نزند(پچپچ نکند): ولا تسار فی مجلسه.

18. در برابر معلم و استاد کاملاً کوچک و متواضع باشد.

19. در برابر معلم با دست به کسی اشاره نکند: و لاتشیر عنده بیدک2.

20. بر خلاف نظر استاد از کسی مطلبی نقل نکند.

21. اگر کلاس طولانی شد، اظهار خستگی نکند.

22. خدمتگزار استاد باشد: إذا رایت عالماً فکن له خادماً.

23. به علم و کتاب درس احترام بگذارد: من وقر عالماً فقد وقر ربّه3.

24. دانش و معلومات خود را زیاد نداند: و لایستکثر ما علم4.

25. درسها را زیاد تکرار کند تا از یاد نبرد: لافقه لمن لا یدیم الدرس5.

26. برای یادگیری وقت کافی بگذارد. حضرت خضر به حضرت موسی علیهالسلام فرمود: تفرغ للعلم إن کنت تریده فإنّما العلم لمن تفرغ له6؛ اگر طالب علم هستی برای یادگیری آن وقت بگذار.

27. از کتابها حفاظت کند و به کتاب احترام بگذارد.

28. در کلاس درس با وضو و طهارت باشد.

29. قصدش از یادگیری عالم شدن و خدمت کردن باشد و نه شغلی دست و پا کردن.

30. و بالاخره انگیزه او برای آموختن، ارزش علم باشد و نه مدرک و فخر و مباهات کردن. اگر دانشآموزی امتیازات فوق را کسب کرد، او دانشآموزی موفق و نمونه است که ایندهای روشن در پیش روی او است

نوشته شده در تاریخ جمعه 27 اسفند 1389    | توسط: Ali mohammadzadeh    |    |
نظرات()